Поради читачам


Поради читачам

Заповіді справжнього читача
· Пам’ятай, що читання – одна з найважливіших, найпотрібніших, найсерйозніших робіт не “між іншим”.
·        Навчися користуватися змістом книги.
·  Хоча б одну з читаних тобою останнім часом книг читай з закладкою, помітками олівцем, повертайся іноді до прочитаного.
· Закриваючи книгу, навіть прочитавши тільки частину її, подумай, що запам’яталося, схвилювало, налякало, утішило, вразило, здивувало.
·     Не залишай книгу не дочитаною без серйозних причин.
·  Постарайся самостійно розібратися у всьому, пояснення незрозумілих слів шукай у тлумачних словниках.
·     Книга добре і надовго запам’ятовується, якщо її розповісти другові, батькам.

                                       Як розпочати читання
1. Перед читанням познайомся з загальною побудовою книги.
2. Подивись титульну сторінку: на ній ти завжди знайдеш назву книги, прізвища автора та художника, де, коли і ким видана книга.
3. Познайомся із заголовком книги.
4. Якщо в книзі є передмова, прочитай її.
                                                Як читати книгу
1. Внутрішньо налаштуйся читати книгу з інтересом, уважно, вдумливо, запам'ятай зміст книги точно і надовго.
2. Зміст прочитаного повинен осмислюватися. Не можна допускати механічного читання.
3. Для свідомого сприймання познайомся з анотацією, прочитай епілог, вивчи заголовок.
4. Запам'ятай найяскравіше, порівняй з уже відомими фактами, явищами.
5. Вчись читати швидко, охоплюючи поглядом цілі фрази,
речення.
6. Прочитавши книгу, обговори її з товаришами, дай їй оцінку.
                       Як працювати з художньою книгою
1. Читай книгу з олівцем у руці. Якщо книга власна, то можна олівцем робити позначки на полях у тих місцях, які тебе зацікавили.
2. Читай швидко, але уважно.
3. Прочитавши книгу, подумай над її головними ідеями, над описаними в ній подіями, фактами,
4. Зроби записи про те, що здалося важливим у прочитаній книзі.
5. Веди щоденник прочитаних книг.
- опитування, бесіди, анкетування.
1.           Читай газету щодня.
2.           Газети розкажуть тобі про найважливіші події, що відбуваються в нашій країні й у всьому світі.
3.           Перед тим, як почати читати газету, переглянь заголовки всіх статей – це допоможе тобі вибрати в ній найцікавіший матеріал.
4.           Читаючи газету, користуйся картою. Знайди на ній місця, про які прочитав у газеті.
5.           Пояснення незрозумілих слів знайди в словнику, або про їх значення запитай у вчителя, бібліотекаря.
Правила поводження з книгою:
·              не читай книгу під час їжі – можеш забруднити її;
·              обгорни книгу в папір – не бруднитиметься обкладинка;
·              не клади в книгу олівців, ручок та інших товстих предметів – від цього рветься палітурка;
·              не загинай ріжків на сторінках книги – ріжки відриваються і псується книга – зроби собі для книги закладку;
·              не рви сторінок, не малюй і не пиши нічого в книзі, не роби в ній ніяких поміток;
·              не перегинай книгу – від цього вириваються сторінки;
·              перегортаючи прочитану сторінку, держи її за верхній край;
·              не читай книгу на сонці.

Правила гігієни читання:
·              не можна читати, коли темно;
·              не потрібно читати в лежачому положенні;
·              промені світла повинні падати на книгу зліва або зверху;
·              книгу тримати не ближче 30 см від очей;
·              кожну годину потрібно давати очам відпочинок на 10 хвилин.


Читачі мають право:
·              користуватися новими надходженнями, документами підвищеного читацького попиту 5 днів. Для початкової школи термін користування художніми книгами - 14 днів. Книги, які є в фонді в одному екземплярі, видаються читачам для роботи тільки в читальному залі. Термін користування підручниками – навчальний рік;
·              мати вільний доступ до бібліотечних фондів та інформації;
·              отримувати у вільне користування з фондів бібліотеки друковані видання і аудіовізуальні матеріали;
·              одержувати консультативну і практичну допомогу в пошуку й підборі друкованих творів та інших джерел інформації;
·              продовжувати термін використання літератури відповідно до встановлених норм та порядку;
·              отримувати довідниково-бібліографічне та інформаційне обслуговування;
·              використовувати довідково-бібліографічний апарат;
·              брати участь у заходах, що проводить бібліотека;
·              обирати та бути обраним до бібліотечного активу, надавати практичну допомогу бібліотеці;
·              висловити свої пропозиції щодо покращення роботи бібліотеки.
Читачі зобов’язані
·              бережно ставитися до друкованих творів та інших носіїв інформації, які отримують з фонду бібліотеки;
·              не виносити з бібліотеки книг, які не записані в формуляр;
·              користуватися цінною, в єдиному примірнику, літературою, довідковими виданнями тільки в читальному залі;
·              при одержанні друкованих видань та інших документів з бібліотечних фондів читач повинен переглянути їх у бібліотеці і , у випадку знаходження пошкоджень або дефекту, попередити про це бібліотечного працівника, який зробить на них відповідну помітку;
·              у разі пошкодження або втрати документа користувач, за домовленістю із бібліотекарем, повинен замінити його аналогічним документом або внести грошове відшкодування ринкової вартості документа через бухгалтерію;
·              не порушувати порядок розстановки літератури у фонді відкритого користування;
·              щорічно, на початку навчального року, проходити перереєстрацію;
·              у разі вибуття зі школи, повернути до бібліотеки видання, які числяться за читачем;
·              читачі не мають права заносити до бібліотеки портфелі, сумки та верхній одяг;
·              особова справа видається учням, які вибувають зі школи, тільки після повернення літератури, яка була взята на абонементі бібліотеки. Працівники школи, що звільняються з роботи, повинні підписати обхідний лист у бібліотекаря;
·              в кінці навчального року учні, вчителі та працівники школи повинні розрахуватися з бібліотекою. Учні, які не розрахувалися з бібліотекою, не здали підручники за минулий навальний рік, позбавляються права користування бібліотекою;
·              псування, розкрадання та втрату книжок учнями передбачає відповідальність з боку батьків учнів.

Методичні рекомендації бібліотекаря
У спілкуванні з книгами Вам знадобиться
Пам'ятка читача:
Якщо хочеш поговорити з ким-небудь – розгорни книгу!
Якщо ти занудьгував – візьми книгу!
Якщо хочеш одержати пораду – відшукай її в книзі!
Якщо прагнеш знайти друга – подружи з книгою!
Якщо мрієш стати справжньою людиною, читай книги!
Якщо хочеш відчути безмежні можливості людського розуму – працюй з книгою!
Як працювати з підручником
1.Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумайсь у його зміст.
2. Пам’ятай, що читання підручника без напруження думки­ марна трата часу.
3. Працюй завжди з ручкою або олівцем в руках. Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.
4. Поділи в думці текст на частини і знайди основну думку.
5. Читаючи текст, пов’язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.
6. Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.
7. Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного. Коли такий план подано вчителем, то вивчай матеріал за планом. 
8. Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
9. Привчай себе до самоконтролю: обов’язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку частинами, а потім – у цілому весь параграф. Роби це так , щоб словам було тісно, а думкам – просторо.
10 Виконуй завжди домашнє завдання.
11. Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй систематично і наполегливо над книжкою.
Для вивчення читацьких інтересів використовую такі методи
- аналіз читацьких формулярів,
- відгуки про прочитану книгу;
- спостереження за читачами; 
Як читати газету
Ти навчився вже читати, ти любиш читати, але деколи щось важко згадати. Ти можеш забути автора прочитаної книги чи її назву, або головних героїв. Тобі потрібно це записати. А запис ти можеш зробити лише тоді, коли заведеш щоденник читання. Поспіши це зробити. Тобі радить шкільний бібліотекар.


Немає коментарів:

Дописати коментар